Loading...
error_text
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: نشریه صفیر حیات
اندازه قلم
۱  ۲  ۳ 
بارگزاری مجدد   
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: استفتائاتی از احکام اعتکاف

استفتائاتی از احکام اعتکاف

از محضر حضرت آیت الله العظمی صانعی

(س1) شرايط صحيح بودن اعتكاف چيست؟
ج ـ شرط صحّت اعتكاف عبارت است از:
1 ـ عقل؛ 2 ـ نيّت؛ 3 ـ روزه گرفتن در ايّام اعتكاف؛
4 ـ كمتر از سه روز نباشد و سه روز هم از طلوع فجر روز اوّل تا غروب آفتاب روز سوم محقّق مي‌شود‌؛
5 ـ در يكي از مساجد اربعه باشد، (مسجد الحرام، مسجد النبي، مسجد كوفه، مسجد بصره) و در غير اين مساجد بايد بقصد رجا و اميد ثواب و احتمال استحباب معتكف شود؛ 6 ـ اذن كسي كه اذنش معتبر است، مانند مستأجر به نسبت به اجير خاصّش؛ 7ـ ماندن تمام ايّام اعتكاف در مسجد و خارج نشدن از مسجد، مگر براي ضرورت و كارهاي مطلوب و مرغوب شرعي.

(س۲) آيا در اعتکاف نيازي به قصد نمودن عبادات ديگر (علاوه بر نيّت اعتکاف) هم هست؟
ج ـ آنچه براي اعتکاف شرط است نيّت کردن خود اعتکاف است.

(س۳) آيا بيشتر از سه روز مي‌توان اعتکاف کرد به طوري که آن زياده، بخشي از يک روز يا بخشي از يک شب باشد؟
ج ـ مانعي ندارد؛ امّا اگر پنج روز شد، روز ششم واجب است و همين طور هر دو روز که گذشت روز سوم واجب مي‌شود.

(س4) الف ـ آيا هرگونه روزه ولو استيجاري و... براي اعتکاف کافي است؟
ب ـ اگر شخصي نذر کند که در ايّام معيّني معتکف شود؛ آيا مي‌تواند در همان ايّام، روزه نذري يا استيجاري را که بر عهده او مي‌باشد در همان اعتکاف به جا آورد؟ اگر نذر اعتکاف بدين گونه بوده است که روزه براي اعتکاف يا به خاطر اعتکاف باشد آيا کفايت از روزه نذري يا اجاره‌اي مي‌کند؟
ج ـ الف ـ آري کفايت مي‌کند و آنچه در اعتکاف معتبر است گرفتن روزه در ايّام اعتکاف است نه روزه براي اعتکاف.
ج ـ ب ـ آري مي‌تواند، امّا اگر اعتکاف را نذر کرده باشد ـ با اين قصد که روزه براي اعتکاف باشد ـ کفايت از نذر و اجاره نمي‌کند.

(س5) در چه مساجدي مي‌توان اعتكاف نمود؟
ج ـ در مساجد اربعه مي‌توان معتكف شد و نيز در هر مسجدي كه رفت و آمد در آن زياد باشد، به طوري كه مسجد جامع محسوب گردد، به قصد رجا و اميد ثواب و احتمال استحباب مي‌توان معتكف شد.

(س6) انجام چه كارهايي در اعتكاف حرام است؟
ج ـ پنج چيز بر معتكف حرام است، ليكن احتياط مستحب در ترك همه محرّمات احرام است:
1ـ امور شهويّه مربوط به زنان؛ مانند آميزش و لمس كردن و بوسيدن؛
2ـ استشمام بوهاي خوش و ياگياهان خوش بو و لذّت بردن از آنها؛
3 ـ استمنا؛
4 ـ خريد و فروش، بلكه مطلق تجارت، بنابر اَحوط؛
5 ـ مجادله و مباحثه براي كوبيدن طرف و غلبه بر او.

عنوان قبلی




کلیه حقوق این اثر متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی می باشد.
منبع: http://saanei.org