Loading...
error_text
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: کتابخانه فارسی
اندازه قلم
۱  ۲  ۳ 
بارگزاری مجدد   
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: دوم. عدّه طلاق

دوم. عدّه طلاق

(س 1277) شخصى زن خود را به طلاق بائن، مطلّقه نموده و در ايام عدّه، با عقد جديد با او ازدواج مى كند و قبل از دخول، او را طلاق مى دهد. آيا لازم است زن، عدّه طلاق اول را تكميل كند يا بايد براى طلاق دوم، عدّه نگه دارد؟

ج ـ بايد عدّه طلاق اول را تكميل نمايد و طلاق دوم، چون قبل از دخول است، عدّه ندارد. 24/12/77

(س 1278) مدّت عدّه در عقد دايم چند روز است و با توجه به اينكه ايّام عادت در زن ها متفاوت است، آيا سه طُهر است يا زمان مشخّصى دارد؟

ج ـ مدّت عدّه اگر زن حيض مى بيند، سه بار حيض ديدن بعد از طُهر غير مواقعه اى است كه طلاق در آن واقع شده است، يعنى با ديدن حيض سوّم، عدّه تمام است، و فاصله حيض ها هر چند روز باشد، اشكال ندارد؛ و اگر حيض نمى بيند، بايد سه ماه عده نگه دارد. 30/8/71

(س 1279) در صورتى كه وظيفه زن مطلّقه رجعيّه، ماندن در خانه باشد، اگر بدون اجازه شوهر از خانه خارج شده و در جايى ديگر سكونت نمايد، وظيفه مرد چيست؟ و آيا مى توان چنين زنى را ملزم به بازگشت نمود؟

ج ـ مى توان؛ بلكه واجب است، از باب نهى از منكر و امر به معروف، با وجود شرايط، او را برگرداند. 18/9/78

(س 1280) بر فرض مسئله قبل، بنا بر اينكه زن، مكلّف به ماندن در خانه مرد بوده و خروجش بدون اجازه مرد، حرام باشد، آيا اين تكليف در مورد حقّ مرد است تا با تراضى بتوان آن را اسقاط نمود يا اينكه يك وظيفه شرعى براى زن است و ارتباطى به حقّ مرد ندارد؟

ج ـ به نظر مى رسد كه زايد از حقّ شوهر، حكم شرعى هم وجود دارد؛ يعنى اگر مرد، راضى به بيرون رفتن زن از خانه و سكونت او در خانه ديگرى هم باشد كه تنها زندگى كند، زندگى براى زن، حرام است و اجازه دادن در بيرون رفتن هم براى مرد حرام است؛ و ليكن مستحقّ نفقه است؛ چون بيرون رفتنش گرچه حرام شرعى بوده، ليكن با رضايت شوهر بوده و ناشزه نيست. 18/9/78

(س 1281) نظر به اينكه مسئله خروج مطلّقه رجعيه، قبل يا بعد از طلاق، از خانه شوهر و بدون اجازه وى و عدم بازگشت به خانه مرد، در عمل مشكلاتى براى محاكم به بار آورده و احياناً نفقه زن در اين صورت و نيز اعتراض مرد به سكونت زن در خارج از خانه وى هم مطرح مى شود؛ سؤال اين است كه خروج مطلّقه رجعيه از خانه شوهر به هنگام عدّه و سُكنا گزيدن در محلّى غير از خانه مرد، بدون اجازه وى، چه حكمى دارد؟ آيا خروج زنى كه قبل از طلاق رجعى از همسرش جدا شده و در خانه اى ديگر سُكنا گزيده و در همان حال، طلاق گرفته است، همان حكم را دارد؟ حكم اخراج زن توسط مرد در اين دو صورت ـ قبل و بعد از طلاق ـ چيست؟

ج ـ نفقه آن مطلّقه رجعيه، همانند زن ناشزه، ساقط است و نفقه معتدّه به عدّه رجعيه، همانند زن نابالغ، عدم نشوز از جهت عدم خروج از خانه و عدم تمكين و غير آنهاست، چون رجعيه به حكم زن است، مخصوصاً كه قرآن، او را بالخصوص از خروج از خانه نهى فرموده است و در اين جهت، فرقى بين آنكه زن قبل از طلاق از خانه شوهر بيرون رفته و در زمان عدّه به خانه برنگردد و يا بعد از طلاق از خانه خارج شود، نيست؛ ليكن مرد به هر حال، حقّ اخراج مطلّقه رجعيه را از خانه ندارد و در اين صورت نفقه اش ساقط نمى شود. 18/9/78

(س 1282) دخترى را براى پسرى عقد كرده اند و در زمان عقد، پسر از دُبر با او نزديكى مى كند و بعد او را طلاق مى دهد و پيش از آنكه عدّه او تمام شود، او را شوهر مى دهند. حكمش چيست؟

ج ـ به نظر اين جانب، دخول در دُبُر، موجب عدّه نمى شود؛ اگر چه احتياط مستحب اين است كه عدّه نگه دارد، بعلاوه كه بر فرض وجوب عدّه و حرمت تزويج، اعلام هم غير لازم، بلكه در بعضى از موارد، حرام است. 15/7/74

عنوان بعدیعنوان قبلی




کلیه حقوق این اثر متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی می باشد.
منبع: http://saanei.org