Loading...
error_text
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: کتابخانه فارسی
اندازه قلم
۱  ۲  ۳ 
بارگزاری مجدد   
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: يكم. شرايط جواز متعه ـ جايگاه متعه در اسلام

يكم. شرايط جواز متعه ـ جايگاه متعه در اسلام

(س 1016) نظر حضرت عالى در مورد ازدواج موقت چيست؟

ج ـ اساساً عقد موقّت در اسلام، براى رفع ضرورت است، نه عيّاشى مشروع و يا عِدل ازدواج دايم قرار گرفتن. بنابراين، براى كسانى كه همسرشان در اختيار آنهاست و مى توانند غريزه جنسى را به وسيله همسر اطفا نمايند، عقد موقت، ولو نسبت به زن مسلمان، به نظر اين جانب، محلّ اشكال، بلكه محكوم به منع و عدم جواز است، و وسيله خراب شدن و از بين رفتن كانون زندگى و محيط سكن و آرامش و صدها ضرر ديگر است؛ و براى رفع مشكل جوانان، بايد به دنبال راه هاى ديگر بود كه مشكل ازدواج دايم آنان را مرتفع سازد. 27/4/80

(س 1017) آيا متعه براى مردان متأهل جايز است يا خير؟ اگر مردى زنى را غياباً متعه كند و بعد وى اجازه دهد، آيا اين نوع عقد صحيح است؟

ج ـ متعه، يك عقد نكاح موقتى است نه در همه موارد و براى همه اشخاص، و براى اصل جوازش نيز در روايات حتى شرايطى ذكر شده، بلكه نسبت به بعضى از متعه ها مذمّت شده و حليّت آن مورد خدشه قرارگرفته كه عمده آنها را كلينى(قدس سره) در كافى شريف و برخى از آنها را صدوق(قدس سره) در من لايحضره الفقيه آورده است؛[1] اما نسبت به مورد دوم سؤال، عقد فضولى است و در موردى كه متعه صحيح باشد با اجازه بعدى زن صحيح مى شود. 14/12/76

(س 1018) تكليف شرعى عملى براى تأمين نيازهاى جنسى و آرامش روحى جوان هايى كه به خاطر مشكلات نمى توانند ازدواج كنند چيست؟ ضمناً در ازدواج موقت براى دختر باكره، آيا اذن پدر شرعاً واجب است يا خير؟

ج ـ وظيفه شرعى همگان، مخصوصاً قدرتمندان قانونى و تبليغى و ارشادى و اقتصادى و بقيّه دولتمردان جامعه، توجه به دلايل مختلفه اشاره شده در سؤال و ايجاد زمينه آمادگى آنها براى ازدواج است و راهى جز تكليف به انجام آن متصوّر نمى باشد؛ و در ازدواج موقت باكره رشيده، قطع نظر از كراهتش اجازه و رضايت پدر و يا جدّ پدرى لازم و شرط صحّت مى باشد، و ناگفته نماند كه ازدواج موقت مشروعيتش نبايد در جامعه مانع ازدواج دايم و يا تأخير فاحش در آن گردد، چون اساس زندگى در شرع مقدس اسلام و نزد همه عقلاى عالم و جامعه شناسان بر ازدواج دايم است كه هر يك از زوجين براى ديگرى سَكَن و رحمت مى باشند. 6/6/78

--------------------------------------------------------------------------------

[1]. وسائل الشيعة 21: 22، باب 5، أبواب متعه.

عنوان بعدیعنوان قبلی




کلیه حقوق این اثر متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی می باشد.
منبع: http://saanei.org